Naturalne zdrowie

Zespół jelita drażliwego (IBS) – tajemnicza przypadłość

Zespół jelita drażliwego to jedna z tych chorób, których etiologii nie znamy. Jest to dolegliwość przewlekła, a statystyki pokazują, że problem dotyka nawet 20% populacji. Na szczęście są sposoby by znacznie ograniczyć dolegliwości towarzyszące tej chorobie.

Przyczyny powstania IBS

Przypuszcza się, że przyczyny wystąpienia IBS są wieloogniskowe. Nie do końca potwierdzone są przyczyny psychosomatyczne, upatruje się bowiem związku traumatycznych przeżyć z dzieciństwa z wystąpieniem zespołu jelita drażliwego w życiu dorosłym. Czynnikami sprzyjającymi zachorowaniu na IBS mogą być także: zmiana reaktywności w błonach śluzowych jelit (układ immunologiczny), dysbioza jelit czy SIBO.

Diagnostyka i objawy IBS

Diagnostyka opiera się głównie na wywiadzie lekarskim oraz badaniu per rectum. Zleca się również podstawową morfologię z CRP oraz oznaczanie przeciwciał przeciw transglutaminazie, badanie przeciw pasożytom, kalprotektynę, na krew utajoną (z kału). Ostatecznie wykonuje się kolposkopię.

Do objawów IBS zaliczamy (objawy muszą występować przez okres 3 miesięcy):

  • bóle brzucha, ustępujące po wypróżnieniu,
  • luźne i częste stolce, ale mogą też pojawiać się zaparcia,
  • niepełne wypróżnienie,
  • wzdęcia,
  • zgaga,
  • bóle krzyża, mięśni i stawów,
  • częste oddawanie moczu,
  • zaburzenia ginekologiczne,
  • lęk i depresja.

Naturalnie na IBS

Objawy można wyciszyć poprzez wprowadzenie kilku zasad w życiu, a mianowicie:

  1. Ćwiczenia relaksujące i ograniczenie stresu

Badania pokazują, że ćwiczenia relaksujące mogą znacząco poprawić jakość życia osobom chorującymi na zespół jelita drażliwego. Jeżeli zmiana pracy czy otoczenia nie jest możliwa, zainwestujmy w masaż czy akupunkturę, które mają pozytywny wpływ na złagodzenie objawów IBS.

  1.    Dieta FodMap

Czym jest dieta niskiego FodMap? Można ją porównać do diety niskiego indeksu  glikemicznego (IG), chociaż obowiązują w nich inne kryteria.Przy zespole jelita drażliwego należy unikać pożywienia zawierającego oligosacharydy, disacharydy i monosacharydy oraz poliole, ponieważ badania dowodzą, że zwiększona podaż tłuszczy oraz dieta bogata w węglowodany potęguje biegunkę. Na to wszystko nakłada się dodatkowo problem zwiększonej fermentacji w jelitach.

Pomocna może być strona poświęcona Fodmappingowi:https://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/ . Znaleźć tam można dokładne tabele produktów, których należy unikać. Pamiętajmy jednak, że dieta dla każdego będzie inna.

  1. Jedz błonnik

Dieta bogata w błonnik pozytywnie wpływa na ograniczenie przykrych dolegliwości w postaci biegunek i wzdęć. Błonnik powinien pochodzić z warzyw i owoców.

  1. Ogranicz laktozę

Badania wykazały, że u osób z IBS znacznie częściej stwierdza się nietolerancję laktozy. Obecnie rynek obfituje w produkty bez laktozy, dlatego warto po nie sięgnąć podczas codziennych zakupów .

  1. Probiotyki

Probiotyki mają bardzo pozytywny wpływ na nadwyrężoną florę bakteryjną chorych na IBS. Nie ma konkretnych zaleceń co do szczepów, jakimi należy się suplementować. Probiotyki przeznaczone dla chorych na IBS. Warto jednak wykonać badania mikroflory i zastosować probiotykoterapię celowaną (więcej na ten temat https://naturopatia.pl/mikroflora-jelit-i-probiotyki/).

  1.   Maślan sodu

Maślan sodu to “suplementowa” wersja kwasu masłowego. Maślan zmniejsza nadwrażliwość receptorów jelitowych na tyle, że po 3 miesiącach kuracji większośc dolegliwości bólowych jest mniej uporczywa. Niestety kwas masłowy czy jego sole mają bardzo nieprzyjemny smak, a poza tym bardzo szybko wchłaniają sięna początku układu pokarmowego, przez co nie mają szans na dotarcie do jelita grubego.

Badanie, które dowodzi spektakularnych wyników maślanu w niwelowaniu bólu chorych na IBS, dotyczyło preparatu  Debutir®, który charakteryzuje się powolnym uwalnianiem na całej długości przewodu pokarmowego.

  1. Zioła

Zioła mogą pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie dolegliwości. Takiego działania możemy spodziewać się po:

  • rumianku (działanie rozkurczowe),
  • dziurawcu (działanie uspokajające),
  • mięcie (działanie rozkurczowe),
  • korzeniu mniszka (wsparcie wątroby),
  • korze dębu (działanie przeciwbiegunkowe),
  • zielu krwawnika (działanie przeciwbiegunkowe),
  • zielu melisy (działanie uspokajające),
  • aloesie (działanie przeczyszczające – w zaparciach),
  1.   Kurkuma

Kurkumina, która jest głównym składnikiem kurkumy, wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Działa też przeciwskurczowo i przeciwbakteryjnie. Kurkumę warto łączyć z pieprzem, by kurkumina była bardziej biodostępna. 

Źródła:

Gastroenterologia Praktyczna 2011; 5:45-53

Middle East Journal of Digestive Diseases/ Vol.2 / No.2/ September 2010

World J Gastroenterol 2014 June 14; 20(22): 6759-6773

https://www.mp.pl/zespol-jelita-drazliwego

J Altern Complement Med. 2004;10(6):1015–8.

Arch Gerontol Geriatr. 2002;34(1):37–46.

https://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/111607,dieta-fodmap-dieta-zalecana-w-zespole-jelita-drazliwego

 

Artykuł nie jest poradą lekarską. Zalecamy konsultację ze specjalistą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *